Вчитель року 2016



ВИКОРИСТАННЯ GOOGLE-СЕРВІСІВ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ

АНОТАЦІЯ

Матеріали з теми «Використання GOOGLE-сервісів на уроках математики» являють собою досвід використання мультимедійних комплексів при вивченні математики в класах гімназії.
У роботі підтверджено доцільність і ефективність використання Google-сервісів у процесі навчання математики та в позакласній роботі. Доведено, що їх застосовування у щоденній професійній діяльності сприяє здобуттю високої вмотивованості гімназистів до вивчення предмету й результативності учнів за результатами навчання, у ЗНО та при виборі фаху при вступі до ВНЗ.
Матеріал стане в нагоді студентам ВНЗ, учителям і викладачам математики для активізації навчального процесу та при підготовці до ЗНО.


ЗМІСТ

ВСТУП …………………………………………………………………4
ОСНОВНА ЧАСТИНА. ВИКОРИСТАННЯ
GOOGLE-СЕРВІСІВ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ….…………….5
Теоретичні засади використання GOOGLE-сервісів
у процесі вивчення математики……………...…………….….5
Опис запровадження елементів
GOOGLE-сервісів на уроках математики…………………… 5
Доведення стабільності результатів…………………………. 8
ВИСНОВКИ …………………………………………………………..10
ЛІТЕРАТУРА………………………………………………………….11
ДОДАТКИ…………………………………………………………......12



ВСТУП
Актуальність: Сьогодні завдяки розвитку інтернет-технологій і 
цифрових технологій у навчальній практиці з'являються нові 
інструменти та засоби , за допомогою яких педагоги 
можуть вирішувати складні методичні завдання. 
Сучасна дитина однаково легко і швидко освоює і новітні моделі 
мобільних засобів зв’язку, і інтерфейси веб-ресурсів, призначених 
для розваги, спілкування та обміну інформацією
Тому одним із завдань учителя стає організація роботи із новітніми 
ґаджетами та їх програмним забезпеченням.
У сучасній методичній літературі використанню Google-сервісів на уроках математики приділяється недостатньо уваги, тоді як сучасне мультимедійне обладнання, встановлене в нашому навчальному закладі, дає змогу активно послуговуватися ними на кожному уроці математики і створювати навчальні ситуації успіху, коли учні можуть опановувати й відпрацьовувати компетентності, необхідні у ХХІ столітті. 
Метою нашої роботи став пошук шляхів ефективного застосування Google-сервісів на уроках математики задля оптимальної організації навчального процесу, спрямованого на формування в учнів не тільки предметних результатів, а й універсальних навчальних дій.
Дидактичні проблеми і перспективи використання інформаційних технологій у навчанні досліджено І.В. Роберт; психологічні засади комп'ютерного навчання визначив Ю.І. Машбіц, систему підготовки вчителя до використання інформаційної технології в навчальному процесі запропонував і обґрунтував М.І. Жалдак. Американському вченому С.Пейперту належить ідея «комп'ютерних навчальних середовищ», у яких застосування інтернет-ресурсів визнається як засіб посилення розумової діяльності школярів.
Упровадження сучасних технологій у роботу ЗНЗ регулюється наступними документами: Законом України "Про освіту", Законом України "Про загальну середню освіту", Законом України "Основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007-2015 роки".
Таким чином, запропонована тема педагогічного досвіду є на часі, оскільки допомагає не тільки створити універсальний засіб для зберігання інформації, а й сформувати унікальне інформаційно-освітнє середовище, яке відповідає вимогам сучасної освіти. Перспективним у цьому  напрямі нам видається в активізації співучасті гімназистів у створенні уроків, тобто формування учнів не як пасивних споживачів освітнього контенту, а і як його активних творців, що в майбутньому значно полегшить навчання у ВНЗ за Болонською системою (самостійна робота, проектна й інноваційна діяльність, курсове та дипломне проектування, ІКТ-дисципліни тощо).



ОСНОВНА ЧАСТИНА.
ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ВИКОРИСТАННЯ GOOGLE-СЕРВІСІВ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ

Проблема використання інтернет-ресурсів у навчанні була предметом обговорення в рамках круглих столів, міжнародних конгресів ЮНЕСКО, наукових конференцій. Питання упровадження хмарних обчислень, тенденцій розвитку Google-технологій, застосування хмарних технологій у відкритій освіті розкрито у працях учених В.Ю. Бикова, О.О. Гриб’юк, М.І. Жалдака, Ю.Г. Запорожченко, О.Г. Кузьминської, С.Г. Литвинової, Н.В. Морзе, Г.О. Проценко, О.М. Спіріна, Н.В. Сороко, М.А. Шиненка, М.П. Шишкіної та ін. Зарубіжний досвід представлено в публікаціях Н. Антонополуса, М. Армбруста, С. Беккера, Б. Батлера, Д. Чень, Г. Нагеля та ін.
Проте аналіз результатів дослідження впровадження хмаро зорієнтованих навчальних середовищ свідчить про недостатню вивченість проблеми як у теоретичному, так і в практичному аспектах.

ОПИС ЗАПРОВАДЖЕННЯ ЕЛЕМЕНТІВ GOOGLE-СЕРВІСІВ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ
Питанням застосування Google-сервісів у викладанні математики ми перейнялися 2013року, коли наша гімназія стала учасником національного проекту «Відкритий світ», у межах якого у класах встановлено мультимедійні комплекси, що дозволяють застосувати інтернет-ресурси на уроках та в позакласній роботі.
Пройшовши курсову підготовку «ВЕБ 2.0» в ЗОІППО та враховуючи самоосвітній досвід, ми дійшли висновку, що застосування Google-сервісів є одним з оптимальних кроків до підвищення якості навчання математики.
Першим етапом застосування означених сервісів стало самонавчання зі створення нових дидактичних і методичних матеріалів до уроків і позакласних заходів в сервісах Google; на другому вивчалися можливості їх використання як інтерактивного середовища для спілкування як з учнями, так і з колегами, що згодом дало підстави для запровадження інтерактивного навчально-виховного процесу, а в перспективі – створення персонального навчально-методичного вебінару.
Розглянемо основні етапи розробки й запровадження нами уроків з використанням Google-сервісів. У процесі вивчення математики комп'ютер може застосовуватися в різних режимах: демонстраційному, індивідуальному, дистанційному, функціональному. Так, демонстративний режим (із елементами функціонального) доцільно використовувати, наприклад, при усному рахунку, коли на початку уроку через програмний комплекс SMART NOTEBOOK проводиться рішення різних завдань; при поясненні нового матеріалу, коли вчителем демонструється новий матеріал (найчастіше – графічні зображення на уроках геометрії); при перевірці домашнього завдання через СLASSROOM MENEGER, у процесі роботи над помилками.
На першому ж етапі було запроваджено використання комп'ютера в індивідуальному режимі на різних етапах уроку: при усному індивідуальному рахунку; при закріпленні матеріалу; при виконанні тренувальних завдань; при відпрацюванні ЗУН; при повторенні; у процесі контролю тощо.
Згодом було протестовано й запроваджено застосування комп'ютера в дистанційному режимі: у дослідницькій діяльності; у проектній діяльності учнів; при перевірці домашніх і контрольних робіт тощо.
В узагальненому вигляді використання Google-сервісів на різних етапах уроків математики можна продемонструвати у вигляді таблиці:
Етапи уроку
Google-сервіси
Перевірка домашньо-го завдання
Google - форми

SMART NOTEBOOK
Інтерактивні
вправи
Google –документ
Інтерактивні
вправи
Он-лайн тестування

Взаємо-опитування

СLASSROOM MАNАGER

Пояснення нового

матеріалу
Проблемний діалог з використанням
СLASSROOM MАNАGER
Створення Google - презентацій
Інтерактивні вправи
Google –документ

Відеоскрай-бінг
Інтерактивні вправи Google –документ

Закріплення

тренінг, форму-вання
вмінь
Google –документ
Співставлення приклад-відповідь

Відпрацювання
умінь при вирішенні
прикладів і задач
Google-форми
Самостійна
робота з використанням СLASSROOM MАNАGER
Усне опитування Google –таблиця
«Так -ні» з використанням
SMART NOTEBOOK.
Інтерактивні вправи
Контроль
Опитування ланцюжком
СLASSROOM MАNАGER
Самостійна робота з використанням комп’ютера Google –документом
«Так-ні» з використан-ням комп’ютера
SMART NOTEBOOK
Математич.диктант з використан-ням Google-форми 

Тренувальна контрольна робота
Google–таблиця
Домашнє завдання

Google –таблиця

Три рівні д/з
Google-форми
Он-лайн презентація
Google
Он-лайн калькулятор
Завдання Wolfram Alpha
Кінець уроку

Підсумкове опитування

SMART NOTEBOOK
Обговорення д/з через програму
СLASSROOM MАNАGER
Підведення
підсумків Google –документом
Google –таблиця:
гра-підсумок

Відтерміно-вана відгадка

Google - презентація
Із таблиці бачимо, що практично на кожному етапі уроку математики доцільне застосування навчальних програм і комп'ютерних технологій Google.
Наступним кроком засвоєння стала робота в сервісі CLASSROOM MANAGER, який дозволяє учням самостійно чи у групах виконувати завдання й передавати їх учителю через мережу, а програма самостійно опрацьовує і презентує результати, типізуючи помилки. Тепер цим сервісом ми користуємося як для виконання домашніх завдань, так і для роботи в класі. На ленті вчителя персональні завдання, довідкові матеріали, індивідуальні завдання, тренажери, відео та необхідні посилання. Для кожного завдання визначається час для виконання. Учителю, щоб перевірити роботи, достатньо натиснути на значок виконаних і невиконаних завдань. Перевірену, прокоментовану й оцінену роботу відправляю виконавцю/виконавцям.
До найбільш ефективних web-орієнтованих сервісів навчання математики можна віднести систему Wolfram Alpha – базу знань і набір обчислювальних алгоритмів. До багатьох вправ за допомогою Wolfram Alpha можна віднести можливість швидко виготовляти слайди для демонстрації на уроках.
Також при створенні інтерактивних завдань використовую Google-презентації, зокрема Cacoo та Prezi. У таких презентаціях усі об'єкти на слайді рухливі. Цим можна скористатися для їх сортування, класифікації, знаходження відповідності тощо. Для цього об'єкти у довільній формі розміщаю на слайді, повідомляю учням завдання, визначаю, на якому слайді і над яким завданням працює кожна група. Перевірку здійснюємо на дошці у класі.
Ще однією проблемою, яку дозволяє активізувати роботу учнів і зробити її творчою, є Google-таблиці, шаблони яких готуються мною заздалегідь. Далі можливі різні форми роботи:
·          Весь клас отримує доступ до редагування таблиці за посиланням або електронною поштою. Клас ділиться на групи, кожна група заповнює свою частину роботи. Після закінчення часу клас обговорює готову таблицю.
·          Робиться кілька копій таблиць, кожна група працює над своєю. При перевірці може розглядатися одна з них. Можлива персональна робота.
·          Робота із заповненою учителем таблицею з посиланнями на експеримент і на інтерактивні завдання.
·          Створення аналогічних таблиць учнями при виконанні домашнього завдання, учитель при цьому отримує доступ до редагування.
Хочеться зазначити, що при виконанні більшої частини роботи учням пропонується на вибір електронний і паперові варіанти. Зрозуміло, що більшості подобається працювати в електронному форматі та спільному доступі.
На сайті «Вивчення математики онлайн», який я активно використовую у своїй роботі, містяться онлайн-калькулятори для розв'язування задач з математики. Програми детально розписують процес розв'язання задач, що дозволяє не тільки отримати результат, але і навчиться розв'язувати математичні задачі. Ними ми послуговуємося практично на кожному уроці, що економить час, який згодом використовується для виконання тренувальних вправ.
Новою Google-технологією, яку ми опановуємо разім із учнями, є відеоскрайбінг —створення анімаційних відеороликів, де рисоване зображення створюється он-лайн. Ми пропонуємо використовувати її для створення навчальних матеріалів для інтерактивного та дистанційного навчання. Відеоролики, створені за такою технологією, легко привертають увагу гімназистів, утримують її тривалий час, сприяють більш повному та якісному сприйняттю навчального матеріалу. Технологія відеоскрайбінгу розповсюджена ще недостатньо, й ані жодних методичних рекомендацій, ані досвіду їх запровадження немає, тому опанування відбувається не так швидко, переважно у спільній діяльності з учнями.
Як бачимо, описані нами сервіси є тими інноваційними шляхами, які дозволяють учителю працювати разом із дітьми, зацікавити їх вивченням математики, зробити його цікавим і сучасним, учителю перейти у роль фасилітатора, як того вимагають сучасні підходи до євроорієнтації шкільної освіти.

ДОВЕДЕННЯ СТАБІЛЬНОСТІ РЕЗУЛЬТАТІВ
Запропоновані підходи до викладання математики з використанням Google-сервісів значною мірою оптимізують навчання і дають стабільні позитивні результати.
Так, за результатами анкетування, яке щорічно проводиться адміністрацією та психологічною службою гімназії, встановлено, що застосування мультимедійного обладнання на уроках позитивно оцінює 96% учнів і 79% батьків. Схвально ставляться до застосування Google-сервісів на уроках 98% учнів і 90% батьків, тоді як на початку їх застосування – лише 30%.
Ефективність застосування мереживних технологій підтверджують і результати контрольних зрізів:

Як бачимо з наведених діаграм, застосування інноваційних форм роботи позитивно впливає на динаміку результативності знань учнів із предмету.
Наступним чинником доцільності використання Google-сервісів у навчання є результати ЗНО з математики. Цьогоріч випускники гімназії (профільна група) показали такі результати:
Позитивно впливає використання інтернет-програм на динаміку реалізації особистісних якостей школярів:
Як бачимо, запроваджені підходи до вивчення математики посилили особисті якості гімназистів, що позитивно вплинуло на імідж кожного з них і навчального закладу в цілому.
У процесі застосування Google-сервісів на уроках математики значно зрости рівні сформованості основних компетенцій учнів:

Наведена діаграма засвідчує, що у процесі застосування досліджуваних сервісів зростають показники розвитку компетенностей учнів, особливо самоосвіти й саморозвитку та продуктивної творчої діяльності, що будуть важливими для подальшого навчання і професійної діяльності.
Вагомим показником успішної педагогічної діляльності є успішний захист роботи мого учня Шимана Миколи на обласному етапі конкурсу-захисту МАН з теми «Застосування комп’ютера для розрахунку площі довільної плоскої фігури» (ІІ місце).

ВИСНОВКИ
Отже, використання інтернет-ресурсів, зокрема досліджуваних сервісів, дає можливість організовувати спільну діяльність з документами (наприклад, спільне створення презентацій), проводити опитування та тестування, оганізовувати документообіг. Найефективнішими в цьому плані є такі можливості сервісу Google: Google Документ, Google Презентація, Google Таблиця, Google Рисунок, Google Форма тощо.
Використання Google-сервісів у процесі викладання математики дало реальні практичні результати:
·                   поглиблено знання учнів із предметів математичного циклу;
·                   підвищено мотивацію учнів;
·                   організовано плідну індивідуальну, групову та фронтальну роботу;
·                    спрощено і звільнено від суб’єктивності контроль учбової діяльності учнів;
·                   здійснюється автоматичне оновлення методичних матеріалів;
·                   викладання матеріалів стало більш доступним, за менший час, учні сприймають його більш усвідомлено;
·                   підвищено інформаційну культуру гімназистів.
Запропонований нами досвід роботи не претендує на повне вирішення окресленої проблеми і потребує подальшого розв’язання в кількох аспектах:
·                   розширення застосування мережі різноспрямованих Google-сервісів;
·                   створення тематичного сайту для залучення кожного з учнів (зокрема старшокласників, що навчаються за математичним профілем) до організації уроків і позакласної діяльності, де б розміщувалися їх творчі знахідки та розробки;
·                   проведення вебінарів для навчання колег роботи з інтернет-ресурсами та мультимедійним обладнанням.
Як бачимо, представлені нами матеріали з досвіду роботи можуть бути застосовані всіма вчителями математики, які прагнуть осучаснити навчання математики й досягти високих успіхів у навчанні учнів.

Конспект уроку
Тема: ТЕТРАЕДР
Цілі: - Формувати навички розв’язування задач на обчислення елементів тетраедра, площ повної і бічної поверхонь тетраедра.
            - Навчитися аналізувати, виділяти головне, узагальнювати і систематизувати, застосовувати отримані знання на практиці (ЗНО). Розвивати просторову уяву.
            - Виховувати в учнів продуктивне мислення, усвідомлене ставлення до навчального матеріалу.
Тип уроку – узагальнення навчального матеріалу
Форма уроку: практикум
Обладнання: підручники, перевірочний тест, роздатковий матеріал, смарт презентація, програмний комплекс smart-nootebook.
Структура уроку
1.     Організаційний момент.
Учитель вітає учнів, фіксує відсутніх.
Учитель: Запишіть дату, класна робота.    Сьогодні ми з вами  повинні піднятися на одну сходинку вгору, «долаючи» завдання, які будуть розглянуті на уроці, тема якого «Правильний тетраедр». 
 Закріпимо отримані знання при розв’язуванні задач з тетраедром, і розглянемо його використання для проходження зовнішнього незалежного оцінювання.
Тема нашого уроку «Правильний тетраедр». А епіграфом нашого уроку стане давня арабська мудрість
 «Усе навколо боїться часу, а час боїться пірамід».
Вивчаючи тему «Піраміда», неможливо не закцентувати увагу на геометрії тетраедра, а саме правильного тетраедра.
Завдання нашого уроку  
·        Пригадати основні теоретичні властивості про правильний тетраедр
·        Розв’язати задачі, які повинні стати для нас опорними при вивчені тетраедра
·        Застосувати ці знання для розв’язування  задач у форматі ЗНО
·        Спробувати знайти розгадку нашого епіграфу

2.     Перевірка домашнього завдання.
 Проаналізуємо ваше домашнє завданняз - гугл тести.

 На діаграмі можна побачити ваші типові помилки, які проаналізуємо.

  Тести до домашнього завдання
Початок форми
Які твердження є правильними?
o     У правильного  тетраедра ребро основи може не дорівнювати бічному ребру
o     у правильної трикутної піраміди ребро основи може не дорівнювати бічному ребру
o     правильна трикутна піраміда є правильним тетраедром
o     правильний тетраедр є правильною трикутною пірамідою
Яке тіло не є призмою?
o     куб
o     прямокутний паралелепіпед
o     тетраедр
o     паралелепіпед
Що таке апофема піраміди?
o     висота піраміди
o     діагональ піраміди
o     радіус окружність, описаної навколо основи піраміди
o     висота бічної грані правильної піраміди
В основі піраміди лежить десятикутник. Скільки ця піраміда має граней?
o     10
o     11
o     12
o     20
У піраміди переріз, паралельний основі,ділить висоту у відношенні 2:3(рахуючи від вершини).Знайдіть площу перерізу, якщо відомо,що вона менша за площу основи на84
o     48
o     32
o     16
o     12
В правильній чотирикутній піраміді SABCD точка О – центр основи, S – вершина, SО=8, АС=30. Знайти бічне ребро SВ
o     23
o     17
o     289
o     9640,5
В правильній трикутній піраміді SABC точка М – середина ребра АВ, S – вершина, ВС=4, SМ=29. Знайти площу бічної поверхності піраміди
o     58
o     348
o     174
o     120
В правильній чотирикутній піраміді SABCD точка О – центр основи, S – вершина, SВ=17, ВD=30. Знайти висоту піраміди.
o     8
o     16
o     34
o     24
В правильній чотирикутній піраміді SABCD точка М – середина ребра АВ, S – вершина, ВС=4, а площа бічної поверхні дорівнює 88. Знайти довжину відрізка SМ.
o     7
o     10
o     8
o     11
Знайти площу поверхні правильної чотирикутної піраміди, сторони основи якої дорівнюють 24, а висота дорівнює 5.
o     576
o     624
o     732
o     1200
Основою піраміди є трикутник зі сторонами 5см,12см,13см.Знайти висоту піраміди, якщо бічні грані нахиленідо площини основи під кутом 45
o     2 см
o     9см
o     10см
o     11см
o     8см
У правильній шестикутній піраміді бічні ребра дорівнюють 5,а ребро основи - 6. Знайти площу бічної поверхні.
o     72
o     64
o     144
o     78
ПРІЗВИЩЕ
3.     Актуалізація опорних знань учнів.. Який же многогранник називають тетраедром ,використовуючи он-лайн сервіс 3D finite element розповісти нам про тетраедр
Давайте з’ясуємо, який же тетраедр є правильним?
 Пригадаймо відомості саме про правильний тетраедр
• Усі грані рівні рівносторонні трикутники;
• Має 4 вершини, 4 грані, 6 ребер;
• Переріз, паралельний основі - трикутник подібний до трикутника основи;
• Середні лінії тетраедра (бімедіани) - відрізкі, які сполучають середини мімобіжніх ребер;
Медіана тетраедра - відрізки, що сполучають вершини тетраедра з ценроїдами протилежних граней
•   Апофема – висота бічної грані

5. Робота в групах. Отже, переходимо до розв'язування  задач, які допоможуть з’ясувати зв'язок між елементами правильного тетраедра. Лера і Влад працюють з он-лайн гугл презентацією і шукають розгадку  нашого епіграфу, а Олег шукає он-лайн калькулятори для розв’язування тетраедра .А щоб вам було комфортніше працювати, пропоную вам музику, яка сприятиме активізації розумової діяльності.
Захист задач.
 знайти апофему, висоту, площу  повної поверхні, об'єм правильного тетраедра, якщо відомо, що довжина ребра а.
 знайти плоский кут, двогранній кут, кут між мимобіжними ребрами, кут між ребром и площиною основи;
 задати у тривимірному просторі координати вершин правильного тетраедра;
 знайти відповідь до епіграфу нашого уроку та використання он-лайн ресурсів до обчислення тетраедра
5. Валеохвилинка (нехай ваші очі відпочинуть від дошки)
6. Розв'язування  завдань у форматі ЗНО.
На рисунку зображено трикутну піраміду SABC . Ребра якої рівні між собою, а SO - висота. Установіть відповідність між заданими кутами(1-4) і їх градусними мірами (А-Д).
         Кут між прямим SC і SB.
         Кут між прямим SB і AC.
         Кут між прямою SB і площиною ABC.
         Лінійний кут двогранного кута з ребром AC.
         arccos 1/3; arccos  √3/3 ; 60⁰;  30⁰;  90⁰.
На рисунку зображено тетраедр ,ребра якого рівні між собой і дорівнюють 16см.  Установіть відповідність між (1-4) і їх  значеннями(А-Д).

Площа МНКР; середню лінію тетраедра; медіану; висоту
7. Підведення підсумків уроку. Виставлення оцінок
Розгортка тетраедра з формулами стане для вас пам’яткою, а дізнавшись про магічні властивості тетраедра притягувати позитивну енергію, будемо сподіватися, що це допоможе  успішно здати ЗНО.

8. Повідомлення домашнього завдання.
http://mathematicaalbina.blogspot.com/
9. Рефлексія

Діти, ви повинні закінчити речення: «Сьогодні на уроці мені особливо сподобалося і запам'яталося …Моя робота на уроці…..»Мої любі учні! Дякую всім вам за цей чудовий урок, за ваші розумні очі, у яких – підтримка і розуміння кожного мого кроку. Це найкраща оцінка моєї вчительської праці. З повагою, Альбіна Олександрівна! Дякую за урок!

3 коментарі:

  1. Классный учитель и классный урок!Спасибо огромное и за математику,и за инноватику, и за учеников!

    ВідповістиВидалити
  2. Висловлюю щире захоплення як учителем, справжнім фахівцем, так і її іноваційними методами роботи на уроках математики! Маю за честь працювати в одному навчальному закладі із Альбіною Олександрівною. Бажаю подальших успіхів!

    ВідповістиВидалити